جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ گوشتی و همه نکاتی که باید بدانید

پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم خیلی دقیق درباره آن صحبت کنیم. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت یکی از نیازهای اساسی که کاربران دارند و می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری نمود، پرورش حیوانات و پرندگان است. مرغ هم یکی از پرطرفدارترین انواع پرندگان است که هم می‌توان روی انواع مرغ‌ها برای تخمگذاری یا تولید گوشت سرمایه‌گذاری نمود. در این مقاله سعی داریم تا شما را با اولین موارد مورد نیاز برای پرورش مرغ‌ های گوشی آشنا کنیم. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه وقت نیاز دارد.

پرورش مرغ گوشتی
پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش راندمان تخمگذاری مرغ

پرورش مرغ گوشتی را از کجا شروع کنیم؟

قبل از هر کاری برای پرورش این مرغ‌های سودآور و درآمدزا باید فضای لازم و مناسب را تهیه نمایید. بسته به حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته این فضا می‌تواند معیارهای مختلفی داشته باشد. در خانه نیز می‌توانید برای پرورش این مرغ‌ها فضای مناسب را مهیا نمود. البته محدودیت‌هایی هم در خانه‌ها وجود خواهد داشت که می‌توان با استفاده از آموزش‌های لازم آنها را رفع کرد.

فضای مناسب برای پرورش مرغ گوشتی

برای تهیه فضای مناسب برای پرورش مرغ‌ها می‌توانید از نکات زیر استفاده نمایید :

  1. دقت کنید که جهت مرغداری‌ها برخلاف خانه‌های مسکونی، شرقی و غربی است.
  2. جوجه‌ها برای رشد در 24 ساعت اول نیاز به نور زیاد دارند. از این رو برای این زمان حتماً باید نور کافی برای محیط در نظر بگیرید تا جوجه‌ها با فضای تازه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، آشنا شوند.
  3. به طور تقریبی در هر 100 متر شما می‌توانید 1000 مرغ گوشتی را پرورش دهید. از این رو به تعداد مرغ‌ها نیز دقت کافی داشته باشید.
  4. جوجه‌ها برای رشد نیاز به دمای حدود 32 درجه دارند و مرغ‌های بزرگتر می‌توانند در دمای 21 درجه نیز به‌راحتی رشد کنند. از این رو باید برحسب نوع آب و هوایی منطقه‌ای که در آن ساکن هستید، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی لازم را تعبیه کنید.
  5. رطوبت محیط زندگی مرغ‌ها نیز بایستی برحسب هفته پرورشی که در آن هستید، بین 50 تا 70 درصد تأمین شود.
  6. اگر مرغداری خیلی بزرگی دارید و قصد پرورش مرغ‌های گوشی کرده‌اید، حتماً باید از یک سیستم تهویه حرفه‌ای بهره ببرید. وجود نقص در سیستم تهویه و اکسیژن محیط ممکن است مرغ‌های شما را بیمار و آنها را ضعیف و نحیف سازد.

قدم دوم در پرورش مرغ‌های گوشتی تهیه جوجه‌ها

برای تهیه جوجه مرغ‌های گوشتی ابتدا باید با نژاد آنها آشنا باشید. در حال حاضر سه نژاد مختلف جوجه‌های گوشتی در ایران پرورش داده می‌شود:

  1. جوجه گوشتی کاب
  2. جوجه گوشتی راس
  3. جوجه گوشتی پلاس

هر کدام از این جوجه‌ها کیفیت و شرایط خاص خود را دارند و قیمت‌های مختلفی هم روی آنها قرار داده شده است. شما می‌توانید جوجه‌ها را از مراکز معتبر و مجوز دار برای فروش آنها تهیه کنید. البته برای چنین کاری نیاز به جواز مرغداری خواهید داشت. در صورتی که این جواز را ندارید، بازار آزاد ممکن است قیمت‌ها و هزینه‌های بیشتری برای خرید این جوجه‌ها روی دست شما باقی بگذارد. با همه این تفاسیر در هنگام خرید جوجه‌ها باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • حتماً بررسی کنید که جوجه‌ها بیمار نباشند. سالم بودن جوجه‌ها شرط اساسی برای یک کسب‌وکار عالی برای شما خواهد بود.
  • در درجه دوم باید از سلامت مادر جوجه‌ها را نیز مطمئن باشید. مادر سالم جوجه‌های سالم و گوشتی‌تری برای شما به ارمغان خواهد آورد.
  • سعی کنید از مکان‌های مختلف اقدام به خرید جوجه نکنید.
  • جوجه‌های خریداری شده حتماً باید در یک سن و وضعیت باشند. با توجه به یکسان بودن شرایط در مرغداری برای همه جوجه‌ها، تفاوت‌های سنی آنها ممکن است باعث تلف شده برخی شود.
نکات مهم پرورش مرغ گوشتی
نکات مهم پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: غذای مرغ تخمگذار چیست؟!

نکات مهم در زمان پروش مرغ‌ها

  • یکی از نکات حیاتی در پرورش مرغ گوشتی، ایجاد فضایی تمیز و عاری از کثیفی‌ها و آلودگی‌ها است. به صورت مرتب با محیط پرورش این مرغ‌ها را تمیز کنید. در غیر این صورت ممکن است شاهد بروز بیماری‌های دامی باشید.
  • از نگهداری همزمان مرغ‌ها با سایر دام و طیور جدا خودداری نمایید. این ریسک ممکن است منجر به از بین رفتن سرمایه‌های شما شود.
  • حتماً برای برق مرغداری و آب آن فکری کرده باشید که با قطعی در طول دوره پرورش روبرو نشوید.

مزیت‌های پرورش مرغ گوشتی

  1. کل دوره رشد جوجه‌های یک روزه گوشتی حدود 42 روز یا 6 هفته است. از این رو شما می‌توانید در سال 5 تا 6 بار جوجه‌های جدید در مرغداری بریزید و درآمد سالیانه خود را افزایش دهید.
  2. با توجه به کوتاه بودن دوره پرورش و سرعت رشد بالای جوجه‌ها، امکان رسیدگی به جوجه‌ها راحت‌تر خواهد بود.
  3. یکی دیگر از مزیت‌های پرورش مرغ گوشتی در کم بودن میزان تلفات است. اگر جوجه‌های مناسبی انتخاب کرده باشید، با رعایت نکات بالا از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.
  4. به دلیل قیمت مناسب‌تر گوشت مرغ گوشتی نسبت به گوشت دام، فروش گوشت این مرغ‌ها نیز با سرعت بیشتری خواهد بود. همیشه در این بازار تقاضا جلو‌تر از عرضه بوده است.
  5. برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر شما در کمترین زمان ممکن به سرمایه اصلی و حتی به سوددهی می‌رسید.
  6. برای پرورش این جوجه‌ها نیازی به ترفندهای خاص و یا داروهای خاص و گران‌قیمت نخواهید داشت.
  7. این مرغ‌ها، گرفتار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز نمی‌شوند و از نظر بهداشتی و سلامتی هم شرایط به نفع شما خواهد بود.
  8. برای سیر کردن جوجه‌های توانید از سبد غذایی متنوعی مانند ذرت، گندم، برنج، سویا، پودر ماهی و … استفاده نمایید. از این رو در هر فصلی غذای کافی خواهید داشت.
  9. وزن مرغ‌ها بعد از 42 روز از چند گرم به حدود 2 تا 2.5 کیلوگرم می‌رسد. این می‌تواند یک برگشت سرمایه عالی برای شما به دنبال داشته باشد.

استفاده از قفس برای پرورش مرغ گوشتی

یکی از بهترین گزینه ها برای پرورش مرغ گوشتی استفاده از قفس مرغ است. با استفاده از قفس مخصوص مرغ بهتر و راحت تر می توانید مرغ های پرورشی خود را مدیریت نمایید.

شما برای ما از پرورش مرغ گوشتی بنویسید

در این محتوا به بررسی نکات اصلی و لازم برای پرورش مرغ گوشتی پرداختیم. برای شروع علاوه بر همه نکات ذکر شده شما بایستی از نظر مالی نیز برآوردی داشته باشید. هر چند پرورش این دسته از طیور در مدت زمان کوتاهی هزینه‌های شما را به شما برخواهند گشت اما هزینه‌ها در این رسته برای شروع کار تنها محدود به هزینه‌های خرید جوجه و غذا و تهیه فضای لازم نمی‌شود. مواردی مانند پروانه کار، جوازهای لازم و از این قبیل اسناد هم برای شما هزینه‌بر خواهند بود. از این رو در یک بررسی کلی باید هزینه‌های لازم برای خرید زمین تا آخرین مرحله‌ای که مرغ‌ها به 42 روز می‌رسند را برآورد نموده  و سپس نسبت به آن اقدام نمایید. چنانچه در این زمینه تجربیات کافی دارید آن را در ققسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم از این مطلب سایت قفس بلدرچین نهایت بهره را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *